Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

10 lessen over ondernemen die je niet op school leert (deel 2)

Keytoe12 november 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Vandaag deel twee van mijn blog over de 10 lessen die een ondernemer niet leert op school. Hierin bespreek ik de onderwerpen ‘Maak je product onderschikt aan je missie’ en ‘Weg met dat ondernemingsplan’. Veel leesplezier.

Les 3: Maak je product ondergeschikt aan je missie 

Veel bedrijven focussen zich op het maken van een geweldig product. Ze vergeten hierbij dat je merk een veel grotere impact heeft op de markt dan je product. Draai je gedachtegang in zijn geheel om.

“Apple exists to challenge the status quo. We emphasize gorgeous design. And we happen to make digital devices.”

De focus ligt hier op het waarom. Waarom doen ze wat ze doen? Hoe doen ze dat? En wat maken ze dan? Wil je ondernemer worden, stel jezelf deze vragen dan als eerste. En ook in deze volgorde. Volg je de traditionele manier ziet bovenstaande quote er zo uit:

“Apple makes digital devices. They are gorgeously designed. We exist to challenge the status quo.”

Zie je wat er gebeurt? Het gevoel ligt er niet meer in. En de reden dat dit zo goed werkt is het volgende: Producten verdwijnen op den duur, merken niet.

Kennen jullie nog de eerste tablet die Windows heeft gemaakt? Precies, ik kan hem ook niet meer goed herinneren. Kennen jullie nog de eerste tablet van Apple? Juist, de iPad. Windows was ze vele jaren voor, maar het sloeg niet aan. Waarom lukte het Apple wel en Windows niet? Waarom, hoe, wat…

Zie hier de geweldige presentatie van Simon Sinek over het waarom, hoe, wat.

Les 4: Weg met dat ondernemingsplan

Een ondernemersplan is niet per definitie slecht, maar soms is het gewoon niet nodig. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een ondernemingsplan op twee a4-tjes. Het risico van een ondernemingsplan is dat je te veel gaat nadenken over je product. Sommige ideeën werken juist goed op intuïtie en dienen snel op de markt gebracht te worden. Doe je dat niet ben je misschien te laat.

“Get on the train and grab the things you need underway.”

Wel is het belangrijk om de competitie in de gaten te houden. Waar zij het laten liggen, kun jij het juist oppakken.

En zo zijn we aan het eind gekomen van blog nummer twee. Aankomende blog zal gericht zijn op: ‘Creëer je eigen markt’ en ‘Rebrand om verwarring te voorkomen’. Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog!