Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

10 lessen over ondernemen die je niet op school leert

Keytoe08 november 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Op de dag dat ik mijn rijbewijs haalde, zei mijn examinator: ”Sem, vanaf nu ga je pas echt leren rijden.” Naast dat ik die uitspraak vaker had gehoord, snapte ik het niet zo goed. Met de gedachte dat het een soort algemene uitspraak is na het afrijden, liet ik het er maar bij zitten. Nu, met genoeg kilometers op de teller snap ik het. Kennis is de basis, oefenen is leuk, maar pas wanneer je het echt zelf doet leer je de fijne kneepjes van het vak.

Het ondernemerschap zit in mijn ogen hetzelfde in elkaar. Een basis hebben is ontzettend belangrijk, maar praktijkervaring is nog vele malen belangrijker. Je leert met vallen en opstaan. Neil Patel van KISSmetrics denkt er precies hetzelfde over. Hij heeft een geweldige blog geschreven, waarin hij 10 lessen op het gebied van branding met de buitenwereld deelt. Dit zijn allen lessen die je niet leert in de schoolbanken. Deze wil ik jullie niet onthouden en zal ik mijn visie op de lessen delen.

Les 1: Om een groot merk te bouwen is slim zijn niet genoeg

Naast kennis van zaken is het zijn van een echte leider ontzettend belangrijk. Groeit je onderneming, groeit je personeelsbestand. Deze mensen hebben een leider nodig. Iemand die de lijnen uitzet, managet, motiveert en coacht.

De een heeft hier een natuurtalent voor, de ander zal het moeten leren uit boeken, workshops of lessen. Doe dit dan ook wanneer je van jezelf weet dat je niet de beste leider bent. Er wordt vaak gezegd dat je als leider geboren wordt. Hier ben ik het niet mee eens. Een leider kun je worden door je hart en ziel te geven. Dat kan dus ook betekenen dat je in de leer moet hiervoor.

Het voordeel van een goede leider zijn? Je hoeft het zelf niet allemaal meer te doen. Dat scheelt tijd, stress en zorgt ervoor dat jij je kan focussen op datgene waar je echt goed in bent. Ondernemen.

Vereiste: Harder werken dan anderen en verschrikkelijk kritisch zijn op jezelf.

Les 2: Bouw geen bedrijf, bouw een cultuur

Veel zullen er gek van worden, maar we komen weer bij Apple terecht. Waarom weet wel iedereen dat de iPhone van Apple is, maar weet niet iedereen dat de Blackberry van RIM is? Heel simpel, Apple heeft een merk gecreëerd dat populairder is dan de producten die ze maken.

Apple ‘fanboys’ kopen alles wat Apple aanbiedt. Niet zozeer vanwege het product, maar simpelweg omdat het een ‘Apple’ is. Wijlen Steve Jobs en zijn team hebben zich volledig gefocust op het neerzetten van een geweldig merk, de geweldige (ik geef toe, ik ben ook een fanboy) producten waren stap twee.

Het maakt werkelijk waar niet uit in welke sector je werkzaam bent. Hoe zakelijk, hoe stoffig of hoe droog het ook is, je kunt jezelf onderscheiden van de concurrenten. Dit proberen wij al onze klanten ook mee te geven. Het gaat om de beleving en niet om het product.

De blog is opgedeeld in 5 delen. In de volgende blog bespreek ik de onderwerpen: ‘Maak je product ondergeschikt aan je missie’ en ‘Weg met dat ondernemingsplan’. Geeft je wat tijd om alles rustig op je in te laten werken. Meningen mogen gedeeld worden en ik ga graag het gesprek met jullie aan.

Groetjes en tot de volgende keer.