TikTok. Het platform dat vroeger in Nederland wat meer bekend was als musical.ly, is volledig booming. Maar wat is TikTok eigenlijk? Is dat niet dat ene platform waar alleen 12-jarigen op zitten en waar jij als bedrijf dus niks aan hebt? Think again! Een aantal jaar geleden dachten we over Instagram precies hetzelfde and look what happened there… Dus. In dit artikel vertellen we je alles over TikTok én laten we je weten waarom jij als bedrijf ook moet gaan TikTokken!
Wat is TikTok?
Je kunt TikTok het beste vergelijken met Instagram Stories, met als grootste verschil dat Instagram meer een lifestyle platform is, waar TikTok echt een videoplatform is. Met TikTok kun je echt al je creativiteit laten gaan. Hoe gek je het ook wil maken, alles is mogelijk!
Heel veel video’s op TikTok zijn muziek gerelateerd. Denk aan challenges op verschillende nummers. Tijdens deze challenges moet je dan bijvoorbeeld een vrij ingewikkeld dansje op je allerbest nadoen. We hebben het geprobeerd en geloof ons, dat was niet TikTok waardig. Maar, met vallen en opstaan (letterlijk dus) kom jij misschien al een heel eind.
Een ander veelvoorkomend ding op TikTok is vloggen. Het blijft immers een videoplatform! Mensen vloggen bijvoorbeeld over hun werk, over iets dat ze tegenkomen op straat of wat ze meemaken. Hier zit vaak een stukje humor in verwerkt.
Dan zie je op TikTok nog steeds meer expertise voorbij komen. Denk aan fotografen die laten zien hoe zij te werk gaan of hun foto’s bewerken, schilders die hun creatieve proces laten zien of muziekproducers die laten zien hoe zij de allernieuwste tophit in elkaar zetten.
De voordelen van TikTok
Bij Keytoe waren we eerst wat terughoudend, maar inmiddels zijn we helemaal overtuigd van TikTok. Zo hebben we al een hoop nieuwe muziek ontdekt, trends mee gekregen en feeling gekregen met de jongere generatie – en nee, bij Keytoe zijn we heus niet allemaal oud, maar geloof ons, ook wij zien een nieuwe generatie opstaan die nóg vaardiger is met en meer weet van alle nieuwe technologieën en apps. Bovendien is de UI/UX van TikTok super simpel. Door simpelweg te scrollen kun je alles wat de app te bieden heeft, ontdekken.
Enneh, ook de engagement rate is enorm hoog: gemiddeld genomen onderneemt zo’n 42% van de mensen die jouw video bekijkt een actie. Dit kan liken zijn, maar ook delen, reageren, reposten… En even voor de goede orde: als je het heel goed doet op Instagram (maar echt heel goed) heb je een engagement rate van zo’n 10%. Het gemiddelde bedrijf heeft echter een engagement rate tussen de 1 en 3%. TikTok kan dus zelfs een grotere marketingmachine voor je zijn dan Instagram!
Oké, oké… Interessant… Maar is het écht wel relevant voor mij?
Ook wij vroegen het ons af, want die doelgroep van TikTok… Tja, die lijkt in Nederland toch nog wel heel erg jong. Maar aan de andere kant: dat was een aantal jaar geleden ook zo met Instagram. Toch zijn we binnen no time allemaal aan het Instagrammen geslagen en halen veel bedrijven zelfs een prima omzet uit het platform.
Als we kijken naar de trends, zien we dat we op het gebied van social mediagebruik vaak de Amerikaanse trends volgen. En als je dan weer naar Amerika kijkt, zie je dat een groot deel van de gebruikers al helemaal niet zo heel jong meer is… Zo’n 50% van de gebruikers in Amerika heeft een leeftijd tussen de 18 en 34 jaar. Grote kans dat dat precies jouw doelgroep is. In Nederland lopen we nog wel iets achter. In totaal hebben we in Nederland zo’n 1,1 miljoen actieve TikTok gebruikers. Zo’n 700.000 hiervan zijn ouder dan 15 jaar. Wel is er ook nog een flinke gebruikersgroep met een leeftijd tussen de 6 en 15 jaar.
Moet ik TikTok dan nu gaan gebruiken om mijn producten te verkopen?
Nou… Daar zouden we voorlopig even je reguliere kanalen voor aanhouden. TikTok biedt in Nederland helaas ook nog geen mogelijkheden om te adverteren, dus voor verkoop levert het je waarschijnlijk nog niet heel veel op. In andere Europese landen kun je overigens al wél adverteren op TikTok, dus vermoedelijk zal het niet lang meer duren tot dat ook in Nederland mogelijk wordt gemaakt. Tot die tijd kan het vooral een heel goed platform zijn om een gezicht aan je merk te koppelen, of een flinke dosis humor in je merk te pompen. Dit zijn tegenwoordig absoluut geen onbelangrijke aspecten bij het vergaren van merkbekendheid.
Een voorbeeld van een bedrijf dat TikTok goed gebruikt, is het Rode Kruis. Dit bedrijf gebruikt TikTok om op humoristische wijze veel informatie te delen, wat zeker nu met het coronavirus erg belangrijk is. Ook de Efteling gaat heel goed op TikTok. Ook zij spelen flink in op humor.
Meer weten of hulp nodig?
Heb je inmiddels wat meer interesse gekregen in TikTok en wil je meer tips over hoe jij het kunt inzetten voor jouw merk en bedrijf? Renée is onze TikTok koningin, zij helpt je hier heel graag bij. Dus gaan met die banaan! Neem contact op met Renée door te mailen naar renee@keytoe.nl!