Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Azalead maakt een einde aan cold-calling

Patrick08 oktober 2014Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Cold-calling, of koude acquisitie. Menige salesman of salesvrouw krijgt er regelmatig mee te maken. Het zonder introductie telefonisch contact opnemen met klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Het is net schieten met hagel, en je schiet heel vaak mis. Dat is misschien dan ook wel de reden waarom veel mensen er een hekel aan hebben.

Toch is het voor veel bedrijven één van de weinige manieren om sales te bedrijven en nieuwe leads binnen te halen. Gelukkig zorgt het bel-me-niet-register dat we er als consument minder last van hebben.

Azalead is nieuw in de markt en beloofd een einde te maken aan cold-calling. Zij stellen dat het merendeel van de bezoekers op jouw website wellicht wel geïnteresseerd is in je product, maar geen contact opneemt. We kennen allemaal de conversie-ratio’s. Als 5% van je bezoekers converteren naar een contactformulier is het al veel. En wat gebeurd er met de overige 95%?

Daar komt de Franse startup Azalead om de hoek kijken. Zij claimen een technologie te hebben ontwikkeld, die jou real-time alerts stuurt over bedrijven en personen die jouw website bezocht hebben, en wellicht interessant zijn om te contacteren.

Maar hoe werkt dat dan? Door het installeren van een simpel javascript op je website ‘installeer’ je de service. Net zoals je Google Analytics integreert. Daarna puzzelt Azalead uit wie een bepaald ip-adres (van de persoon die de site bezoekt) bezit en haalt alle relevante informatie van het web. Is dat niet privacy-gevoelige informatie? Daar riekt het wel naar, maar het blijft een grijs gebied.

Vervolgens verstuurt het bedrijf de relevante informatie naar jouw sales team, over een Android of iOS app. Inclusief de bedrijfsgrootte, omzet en het telefoonnummer.

Op deze manier claimt Azalead 20 procent van jouw bezoekers te kunnen identificeren tot en met de naam aan toe. Ze willen groeien naar 30 procent door het verbeteren van hun algortime.

Ik ben heel benieuwd wat de Europese Commissie hier op te zeggen heeft. Anderzijds lijkt het me een interessante tool om nog meer uit je website te kunnen halen.

Update

Mijn oplettende collega Sem kwam nog met een mooie aanvulling. Blijkbaar zijn er meer kapers op de kust die zich in dit marktsegment bewegen: Whoisvisiting.com. Ook zij claimen jouw bezoekers om te kunnen zetten in concrete leads. Wij hebben het geïnstalleerd op onze site en zijn benieuwd naar de resultaten. Daarover binnenkort uiteraard meer.