Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Bedankt voor het slechte nieuws…

Patrick02 juli 2020Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Ben je weleens bedankt voor het brengen van slecht nieuws? Ik onlangs driemaal op één dag. Raar natuurlijk, maar vooral heel fijn dat de ontvanger van de boodschap ook oog had voor mij als brenger van het slechte nieuws. 

Snijden in de personeelskosten

Begin deze maand was ons helaas duidelijk dat als de kosten en de inkomsten op dezelfde manier door zouden gaan, de Kollega deze zomer waarschijnlijk niet zou overleven. Met andere woorden, we zouden kunnen blijven afwachten en hopen op meer omzet, of we zouden nu kunnen kijken naar de kosten en er op die manier voor zorgen dat de “schade” in ieder geval niet (nog) hoger oploopt.

Helaas betekende dit dat we, nadat we begin april al hadden gesneden in de uren die zzp’ers voor ons maakten, nu ook moesten kijken naar de personeelskosten van onze vaste collega’s. Helaas hebben we op dit moment meer collega’s in dienst dan we uren voor onze klanten kunnen maken. We moesten dus opnieuw kijken naar wat hier mogelijke beslissingen in konden zijn.

Tijdens een meeting met een aantal collega’s hebben we gekeken naar oplossingen die op de korte termijn al effect zouden hebben. We kwamen tot de conclusie dat de twee collega’s met een nulurencontract en de collega met een tijdelijk contract opgezegd moesten worden. Maar hoe pak je dit aan?

Transparantie staat soms in de weg van menselijkheid

We zijn binnen Kollega het liefst zo transparant mogelijk. En we geven graag alle collega’s de mogelijkheid om mee te beslissen. Maar wat doe je wanneer de mogelijkheid tot meebeslissen en transparantie ervoor zorgt dat processen niet meer humaan zijn? Je wil voorkomen dat iemand in Slack leest dat zijn functie ter discussie staat. Dit persoonlijk bespreken stond in onze ogen boven de mogelijkheid om het gehele team erin te betrekken. Dus we besloten de mannen in kwestie direct in te lichten dat het gesprek over hun gegaan was. 

Toe kwamen we op het volgende punt. Op dit moment werkte het merendeel van de collega’s thuis. En dus ook de drie collega’s waar het hier over gaat. Nu hadden we hen natuurlijk onder een bepaald “excuus” naar kantoor kunnen laten komen en hen daar de boodschap kunnen geven. Maar ook dat voelde niet goed. Volledig tegen alle ongeschreven etiquette wetten in hebben we dus besloten de collega’s op te bellen met deze nare boodschap. En ik had aangeboden dat op te pakken. 

Moeilijk telefoongesprek

Toen volgden er drie vervelende gesprekken, waarbij je aan de telefoon moet pijlen hoe een collega het bericht oppakt. Ben ik zacht genoeg om de boodschap rustig te laten landen? Ben ik duidelijk genoeg dat hij wel goed begrepen wordt? Opvallend was dat ik tot drie keer toe bedankt ben voor de manier waarop het gesprek verlopen was. Toevallig waren dit drie jongens van onder de 23 jaar, die een volwassenheid toonde die ik bij menig “ervaren” medewerker in bedrijven elders vaak niet tegen ben gekomen. 

Ode aan Joost

Eén van de mannen van wie we deze week afscheid namen is Joost. Joost kwam binnen als prospect (stagiair) en was gelijk aan. Later is dit stage contract omgezet naar een parttime baan. In de eerste weken van zijn stage had Joost een grote focus op onze eigen marketing en heeft hij o.a. het aantal volgers op onze Keytoe LinkedIn pagina laten verdubbelen. Dit deed door mooie verhalen te vertellen, meer structuur in de posts aan te brengen en andere collega’s aan te zetten hier ook op aan te gaan.

Daarnaast was hij als Content Marketeer verantwoordelijk voor de geschreven content van een aantal van onze klanten. En wij zien hoe hij door deze klanten gewaardeerd wordt. Daarnaast missen wij hem nu al als aanjager van onze interne marketing, steller van vragen die ons aan het denken zetten (waarom krijgen alle prospects dezelfde vergoeding terwijl er verschil is in output) en natuurlijk als brenger van vrolijkheid en bier 😉 

Joost zoekt een nieuwe baan

Joost had graag fulltime bij ons komen werken. Als de situatie anders was geweest, hadden wij hem heel graag willen houden. Nadat hij te horen had gekregen dat hij bij Kollega niet meer kon blijven heeft hij er tot de laatste dag voor gezorgd dat hij zijn klantwerk tot op de puntjes over kon dragen. En heeft hij meegedacht hoe de interne marketing van Keytoe ook na zijn vertrek zelfs nog gestructureerder en breder gedragen naar buiten gaat.

Wij gaan Joost enorm missen. Het is helaas niet anders. Ik ben er van overtuigd dat hij een nieuwe uitdaging bij een mooi bedrijf gaat vinden. Voor mensen die interesse, of tips hebben. Van marketingstrategie, vernieuwend organiseren, lifestyle en natuurlijk een goede vrijdagmiddagborrel gaat zijn hart sneller kloppen. Mijn referentie hebben jullie bij deze!