Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Clicks en Bricks – 7 tips

Cedric24 februari 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Online is hot. Als zelfrespecterende ondernemer kun je niet zeggen: “online is niet aan mij besteed”. Het is logisch dat iedere ondernemer mee wil profiteren van online. Hoe doe je dit het beste? Door online en offline erg goed te combineren. Als je een webshop bouwt en je hebt nog geen klanten of marketingbudget, dan wordt het lastig om op de korte termijn goed te scoren.

Als je een fysieke winkel hebt is het makkelijker. Je hebt tenslotte al klandizie en je kunt de klanten die je al hebt, inzetten als ambassadeurs van je webshop. Via social media kun je bijvoorbeeld aan ze vragen om jouw webshop te liken of om erover te praten. Daarnaast kun je de klanten makkelijker via online overhalen om nog eens terug te komen in de winkel.

Het voordeel van de webshop is dat je op een relatief voordelige manier de openingstijden van je winkel verruimt naar 24 uur per dag. Daarnaast kun je makkelijker klanten uit Groningen bedienen dan met je fysieke winkel. De voordelen van een fysieke winkel als ondersteuning op je online winkel zijn de klant/productbeleving en de mogelijkheid om te ruilen en klagen in de winkel zelf.

Ja, het is een must om online aan de slag te gaan. Maar vergeet niet, dat de combinatie van online en offline het meest krachtig is. Zelfs grote webshopketens als Coolblue beginnen nu met fysieke afhaalpunten. De trend werkt dus twee kanten op.

De 7 tips

1. Zorg voor cross-channel reclame: stem de verschillende uitingen op elkaar af. Van online haal je ze naar offline en andersom. Vermeld bij elk channel ook je andere beschikbare verkoopkanalen.
2. Zorg dat de pluspunten van zowel online als offline goed naar voren komen en elkaar aanvullen.
3. Zorg ervoor dat je website snel en altijd bereikbaar is, maar ook dat je fysieke winkel uitnodigend is om binnen te stappen en dat het een koopervaring biedt.
4. Zorg dat je winkel de nodige persoonlijkheid, expertise en modellen bevat en zorg ervoor dat online je gehele assortiment aanwezig is.
5. Zorg dat je consistent bent in de eenheid van boodschap en stijl, zowel online als offline.
6. Vraag aan je klant wat hij verwacht van jouw online shop en offline winkel. Input is relatief makkelijk te vergaren middels het online kanaal.
7. Zorg dat je zowel online als offline bij blijft met de snel veranderende wereld en haar trends. Lees goed, luister veel en blijf met gezonde zin veel nadenken.