Regelmatig krijgen we de vraag van bedrijven hoe zij zich moeten gedragen op Social Media om op een goede manier met de klanten, fans en volgers te communiceren. Denk: aan alles wat jouw vriend(in)/vrouw of man van jou verwacht en wat jij wel eens fout doet.
Dat lijkt erg op hoe je als bedrijf moet omgaan met het plaatsen van content. Wie kent de volgende opmerkingen niet? ‘Ik wil dat je eerlijk bent tegen me’, ‘Ik wil dat je naar me luistert’, ‘Je bent nooit echt vrolijk’, ‘Het moet van twee kanten komen’ en ‘We doen nooit echt iets leuks.’ Deze opmerkingen kun je prima als uitgangspunt gebruiken bij het plaatsen van content op Social Media. Als je geen tijd hebt om er echt goed over na te denken, maar wel iets wilt plaatsen, doe dan dat wat je in privé ook zo doen. Lekker echt.
Als je de lezers van jouw content gaat zien als een soort partner in een relatie, is het ineens duidelijker op wat voor een toon de content gemaakt kan worden. Zo moet jouw content altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen om een hechte band te creëren met jouw lezer. Zorg ervoor dat jouw lezers het interessant blijven vinden, een sleur in je persoonlijke relatie is ook niet wenselijk. Met het plaatsen van content via Social Media moet je met de volgende gouden regels rekening houden:
- Wees altijd eerlijk in de berichtgeving;
- Wees open en transparant;
- Straal enthousiasme uit;
- Motiveer de lezer om te reageren;
- Laat zien dat je luistert naar de lezers;
- Wees altijd straight to the point;
Het belangrijkste punt is het motiveren van de lezer om te reageren. Met een duur woord heet dit ‘engagement’. Net als in een relatie is het wenselijk dat het van twee kanten komt. Als bedrijf is dit waar je naar toe wilt, Social Media is leuk, maar zonder resultaat is het waardeloos. Zorg ervoor dat lezers dan ook daadwerkelijk communiceren richting uw bedrijf. Het mooiste is als de lezer dit vanuit zichzelf doet, maar iedereen weet dat dit aangewakkerd moet worden. Zorg dan ook voor interessante content en daag lezers uit om te reageren op het bedrijf. Dit kan door middel van vragen, uitdagingen, prijsvragen en tal van mogelijkheden.
Dit is maar een beknopte omschrijving van hoe je je moet gedragen op Social Media. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Denk eens na over budgettering en strategie. Zorg voor een plan en opvolging van het plan. Schroom niet om ons te vragen om hulp. Daar zijn we voor.
Voor nu nemen we afscheid; Succes met jullie relaties! Eh… Social Media