Organisaties onaantastbaar?
Nee, zeker niet. Ook wij niet. Zo hebben wij twee weken geleden een brief verstuurd naar alle groot zakelijke relaties van Iris Bloemsierkunst. Hierin hebben wij aangegeven dat de livegang van de webshop door organisatorische groeiproblemen en de ‘wet van Murphy’ een half jaar vertraging heeft opgelopen.
Een fout waar wij totaal niet trots op zijn. Daarnaast hebben wij alle groot zakelijke relaties een boeket van Iris Bloemsierkunst aangeboden op onze kosten. Door deze openheid hebben alle betrokkenen zeer positief gereageerd, waar dat niet had gehoeven. Positief nieuws was het niet. Waar organisaties vroeger nog redelijk ‘onaantastbaar’ waren, is dat in 2012 wel anders. Hoe groot of invloedrijk de organisatie ook is, consumenten laten geen kans onbenut om hun ongenoegen te uiten wanneer de organisaties de fout in gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=W5Q2Y2ZQ-4Y
Terecht ook.
Organisaties die zichzelf laten zien als ‘perfect’, redden het niet in deze tijd. Fouten stop je niet in de doofpot, maar geef je toe. Het resultaat? Een hechtere band met de consumenten of met je klanten. Wanneer zij de menselijke kant van jouw organisatie zien, zullen ze sneller een klik met je voelen. Daar heeft Domino’s goed op ingespeeld. Een maand lang hebben zij op Times Square een stream afgespeeld met alle reacties. Zowel positief als negatief. Het resultaat van deze actie was ontzettend positief.
En Keytoe?
Keytoe geeft dus ook toe wel eens een foutje te maken. Wanneer de klant daar de dupe van is, laten wij hen dat ook altijd weten. Die openheid wordt gewaardeerd door klanten. En dat doen we op een leuke manier. Flawed en awesome = flawsome. Wie goed doet, die goed ontmoet. Wees niet bang voor kritiek, maar gebruik het als drijfveer om te groeien en daadwerkelijk de consumenten of klanten te betrekken in deze groei.