Gamification is hot. Maar wat is het precies? Michael Wu, Lithium’s principal scientist of analytics definieert het als volgt: “Gamification is the use of game attributes to drive game-like player behavior in a non-game context.” Dit zette mij aan het denken.
Afgelopen week kwam ik dit filmpje van FloorD tegen op het internet. FloorD is een programma wat zich richt op het bewust maken van de gezondheid van de mensen. ‘Give yourself a lift, take the stairs’ de slogan van FloorD. Op elke etage kun je inchecken. Dit wordt gelijk verstuurd naar een webserver en in een klassement gezet.
Oké, laten we dit even vertalen naar een concreet voorbeeld. Zoals je in de video van FloorD ziet, gebruiken zij gamification om hun medewerkers met hun gezondheid bezig te laten zijn. Voor organisaties een enorm belangrijk issue. Gezonde mensen zijn productiever en verzuimen minder vaak dan mensen met een ongezonde levensstijl.
Gamification wordt dus gebruikt om bepaalde aspecten van je leefomgeving te activeren. Denk aan werk, opleiding, gezondheid, sport of maatschappelijke betrokkenheid. Spelen en leren zoals we dat aan kinderen leren.
Binnen gamification zit een deel competitie, maar het belangrijkste aspect is de socialisatie en de ‘meaningfull interaction’. Tuurlijk, als je eenmaal meedoet wil je graag winnen. Maar uiteindelijk is meedoen belangrijker dan winnen, toch? Samen naar een doel streven is altijd makkelijker (en leuker) dan alleen. Hier een ‘spelletje’ van maken, maakt het allemaal nog aantrekkelijker.
Is dit dan nieuw? Nee. Ik kan mij bijvoorbeeld nog goed herinneren dat ik op de basisschool postzegels moest gaan verkopen voor een goed doel. Uiteraard wilde iedereen er zoveel mogelijk verkopen. Je sprak erover met al je vriendjes en/of vriendinnetjes en ging samen langs deuren om er maar zoveel mogelijk te verkopen. Een slimme truc van school om je in aanraking te laten komen met maatschappelijke betrokkenheid en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Kijk eens naar de volgende sites om een goede indruk te krijgen van gamification.
- SCVNGR – SCVNGER is a game about doing challenges at places
- Klout – provides social media analytics to measure a user’s influence across his or her social network.
- Bunchball – The industry leader in gamfication
- Waze – a fun, community-based GPS traffic and navigation app.
- Kiip – App that manage all your rewards
Wat ook een interessante website is om eens te bezoeken is http://gamification.co. Een leidende website als het gaat om gamification. En dan met name deze Q&A video. Gamification-goeroe Gabe Zichermann legt hierin een aantal belangrijke aspecten uit van het fenomeen. Dit gebeurt aan de hand van kijkersvragen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over gamification en waar jij kansen ziet met betrekking tot dit onderwerp. Op welke gebieden zien jullie kansen voor organisaties en hoe?