Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Gastblog: Zintuigen prikkelen voor de échte beleving.

Keytoe11 december 2013Gemiddelde leestijd: 2 minuten

[intro]‘’Dit is zo leuk, mag ik morgen weer komen?!” Een jaar geleden was niet te voorspellen dat zo’n enthousiaste reactie van een kind het resultaat zou zijn van een simpel idee. Het sleutelwoord naar dit resultaat: Beleving.[/intro]

Vorig jaar vroeg Roel de Bakker van Bakkie Fietsen een project voor kinderen op te pakken. Het Bakkie Fietsen voor volwassenen bestond al; als groep het Westland ontdekken op een fiets met een ‘bakkie’ voorop. Bij de tuinbouwbedrijven krijgen de bezoekers een unieke inkijk en verzamelen ze de verse producten in hun ‘bakkie’. Het idee ontstond om de kinderen dit ook aan te bieden en op deze manier de tuinbouw te promoten bij kinderen. Maar ja, tuinbouw in de markt zetten bij een van de moeilijkste doelgroepen…makkelijker gezegd dan gedaan!

Toch is het gelukt! En hoe. Het idee is zelfs uitgegroeid tot een compleet educatieprogramma: FETfit. Kinderen worden alvast warm gemaakt voor de tuinbouw d.m.v. het smartboardprogramma (voor de nieuwsgierigen onder ons, check: www.fetfit.nl), waarna ze het zelf kunnen beleven door naar de kassen te fietsen en daar de tuinbouw te ervaren door zelf te proeven, ruiken en voelen! Door die beleving creëer je oprechte interesse bij de kinderen. Waar we in het begin bang waren dat het te ouderwets en authentiek werd, kreeg ik een waardevolle de tip mee ‘veel dingen die gemaakt zijn voor kinderen zijn al nep en te commercieel, juist die authentieke belevenis is wat de kinderen aantrekt.’

Foto 2

Niet alleen kinderen worden aangetrokken door een authentieke belevenis, ook de volwassen doelgroepen kan je hierdoor beter bereiken. Simpelweg informatie spuien richting je doelgroep is nu echt passé, een authentieke belevenis creëren is nu een must om je doelgroep te betrekken in je verhaal.

Dit gastblog is geschreven door Natasha Weijgerse van Ikan. Natasha Wijgerse, is de drijvende kracht achter Ikan. Ikan is Indonesisch voor vis. Een vis is dynamisch en flexibel, een aanpak waar Ikan voor staat en de huidige tijd om vraagt. Omringd door het Westland en Rotterdam in combinatie met Natasha’s Indische roots, is zij een groot fan van de ‘niet lullen, maar poetsen’- mentaliteit. Creatief, betrokken, organisatorisch sterk en oog voor detail is wat haar kenmerkt. Samen met de kennis en ervaring die zij heeft opgedaan in de internationale vrijetijdssector zet zij deze graag in voor uw bedrijf of organisatie.