Data, data, data, data, data en nog eens data. We zitten erop, verzamelen het, maar weten eigenlijk niet zo goed wat we er mee aan moeten. Moeten we er eigenlijk wel iets mee? Kost het opslaan ervan niet meer dan dat het oplevert? Of is het gewoon de zoveelste digital hype van 2015?
Bij Keytoe zijn we erg geïnteresseerd in data, maar vooral in hetgeen je er mee kunt bereiken. Je kunt er namelijk je klant beter door begrijpen. En die klant, daar draait het tenslotte allemaal om. Hoe beter je jouw klant kunt servicen, hoe beter het met je bedrijf gaat. En dat willen we allemaal, niet waar?
Forrester heeft bij 2.000 internationaal opererende bedrijven nagevraagd of iemand in de directie verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van klantgegevens. En wat blijkt? Maar liefst 45 procent van de bedrijven heeft een directielid hierop aangewezen.
Daarnaast boeken bedrijven die zo’n Chief Data Officer (vandaar het plaatje) in dienst hebben 10 procent meer omzetgroei.
Nu vraag ik me af hoe ze dat berekend hebben en hoeverre dat terug te herleiden is naar het al dan niet hebben van een Chief Data Officer. Maar dat dit maar weer eens onderstreept dat je met data, of nee beter gezegd, met het beter begrijpen van je klanten meer resultaat boekt, lijkt ons logisch.
Kortom, haal de hoofdtooi maar uit de kast en wijs binnen jouw bedrijf de Chief Data Officer aan!