In 2013 schreven 10.088 webwinkeliers zich in bij de Kamer van Koophandel. Daarvan gaat ruim 27 procent het einde van 2014 niet halen. Dat concludeert Creditsafe Nederland op basis van cijfers van de KVK (bron twinklemagazine.nl).
Betekent dit dat je niet (meer) met een webwinkel moet starten? Dat denken wij niet. Het geeft vooral aan dat de markt volwassener wordt. En dat het puur en alleen focussen op een webwinkel zorgt voor lagere slagingskansen.
Feit blijft dat de grote jongens blijven groeien (zie ook de Twinkle100) en de kleintjes steeds vaker hun niche op zoeken. Grote warenhuizen als Wehkamp en Bol.com breiden hun product-assortiment verder uit. Waardoor de kleine niche-shops vaker in hun niche gedrukt worden.
Wat kun je er tegen doen? Helemaal geen webwinkel meer beginnen dus? Of slim inspelen op de digitale ontwikkelingen, en het creatief aanpakken?
Wij geloven in het laatste. Vaak komt een klant naar Keytoe toe met de vraag: doe mij een webshop. Wij zeggen dan vrijwel altijd: nee. Laten we eerst eens strategisch gaan nadenken over wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Wellicht heb je geen webshop nodig, en kun je aanhaken in een andere ontwikkeling in de markt. Met onze strategie-booster producten blijkt er nog veel meer mogelijk te zijn.
Jouw investering rendabel inzetten, daar draait het voor ons om. Meer nog dan die next-level-ultieme shop bouwen.