Bedrijven over de gehele wereld gaan steeds meer gebruik maken van Social Media. Ieder bedrijf dat actief is op Facebook heeft een eigen pagina en is druk bezig met likes verzamelen. Over het algemeen zie je dat de likes verzameld worden en dat daarna de Facebook activiteit vermindert. Waar overheen wordt gekeken is het volgende: met een like, heb je nog geen fan!
Over het algemeen liken mensen een fanpage, omdat zij al tevreden klanten zijn en dit willen uitstralen naar de buitenwereld. Ze willen zich identificeren met het bedrijf. Met een like ben je er nog niet! Waar je naartoe wilt als bedrijf is het creëren van een actieve vaste klantenkring; dus het krijgen van fans, in plaats van inactieve likes. Consumenten worden niet uit zichzelf een actieve fan en dit moet dus gestimuleerd worden. Engagement onder de vrienden van de fanpage moet dus gestimuleerd worden.
Engagement is het sleutelwoord bij het actief bijhouden van een fanpage. De engagement moet dan ook beloond worden. Het is eigenlijk heel simpel: Als een fan de pagina liked of een bericht shared, dan moet daar iets voor terugkomen. Dit kan door middel van coupons, acties of bijvoorbeeld een verloting van een product onder de fans. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die engagement onder de fans op een goede manier belonen. Samsung en Disaronno zijn slechts enkele goede voorbeelden hiervan. Bovenstaande merken hebben via Facebook een actie gelanceerd waarmee engagement wordt beloond. Op het moment dat je als consument de fanpage liked, kun je meedoen aan de actie, waarmee een reis of elektronica wordt verloot onder de fans.
Het ultieme doel van een fanpage is om ervoor te zorgen dat de fans daadwerkelijk betrokken raken met het bedrijf en hiernaast actief worden voor het bedrijf. Een fan moet gestimuleerd worden om de boodschap over te brengen op zijn of haar eigen contacten binnen Facebook. Fans zijn belangrijk en hier moet in geïnvesteerd worden. Waardeer, bedank en koester de vrienden van de fanpage, dan zullen zij het bedrijf ook gaan koesteren en waarderen.