Zwemles
Mijn moeder heeft uren langs de rand van het zwembad gezeten. Ik vond spelen in het water veel leuker dan luisteren naar de badmeester. Bem lijkt op zijn moeder. Volgende week is de laatste zwemles van dit schooljaar. En dan zit hij officieel een volledig jaar in badje twee. Hij vindt zwemmen hartstikke leuk.
Neem de tijd en maak het leuk
Ik zie ook kinderen die huilend naar zwemles gebracht worden. Ouders die staan te zuchten en te steunen omdat “het” niet snel genoeg gaat. En “het” kan dan vanalles zijn; dat ze weer geen badje verder mogen, kom nou onder die douche vandaan en het afdrogen schiet al helemaal niet op. Je begrijp dat Bem en ik standaard als laatste de kleedkamer verlaten. Wij hebben niet zo’n haast onder de douche. Hij is wel één van de weinigen die zich na afloop zelf afdroogt.
Ga maar zwemmen
Bij Kollega werken we met 13 verschillende mensen. Sommige met al wat meer ervaring. En er zijn ook collega’s bij voor wie Keytoe hun eerste baan is. Ze hebben een groot talent in bijvoorbeeld design, schrijven, online marketing of developen, maar bijvoorbeeld nog niet zo veel ervaring met klantcontact, of het maken van offertes. Wij gooien collega’s graag in het diepe. Ga de klant zelf maar vertellen hoe je tot deze strategie bent gekomen. Of waarom je meer uren nodig hebt om een integratie te maken.
Dat klant contact ligt de één makkelijker dan de ander. En dat geeft ook niet. Maar het is wel prettig als een designer zijn of haar eigen ontwerp toelicht, want alleen hij of zij kan vertellen waarom die kleur, dat lettertype, de keuze voor die nuance, jouw merk laat zien in beeld. En hoe dat tot stand gekomen is. Ook kan een developer beter zelf vertellen waarom die plugin daar beter werkt, want meestal snap ik niet wat er bedoeld wordt.
Overnemen of begeleiden
Toch ik het ook weleens moeilijk om collega’s figuurlijk te zien zwemmen. Een vraag van een klant die lastig te beantwoorden is. Of het schrijven van je eerste offerte. Soms heb ik het antwoord sneller zelf uitgetikt dan wanneer ik even de tijd neem en meekijk en meeluister waar de vraag uit is ontstaan. En hoe je deze het slimst beantwoord. Maar uiteindelijk schiet geen van alle partijen daar wat mee op. De klant krijgt een antwoord wat misschien niet de oplossing is die mijn collega die het op moet pakken het beste past. Mijn collega leert niet hoe hij of zij dat de volgende keer zelf op kan pakken. En als ik alles zelf zou beantwoorden zou de volgende keer de vraag weer bij mij terecht komen.
Loslaten
Loslaten is wel moeilijk. Ik ben vaak bij het voortraject betrokken en dan gaan mijn collega’s met de klant aan de haal. Bouwen een warmere band met hen op dan ik in kortere tijd kon doen. En vieren successen. Ik sta aan de kant en kan alleen maar trots zijn. Hebben ze toch weer gefixt met elkaar.
Trotse moeder
Volgend jaar haalt Bem hopelijk zijn diploma. Mijn collega’s blijven groeien. Met Bem ga ik nog wel ff naar het zwembad, hij wilt ook zijn B en C nog halen. De ambitie van mijn collega’s blijft ook groeien. En ik groei lekker met ze mee!