Mart Smeets heeft het verziekt. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. In één avond heeft hij zijn imago als sportinterviewer voor de Olympische Spelen omver gegooid. Na een irriterend interview met Henk Grol heeft Nederland tenenkrommend zitten kijken naar het interview met Manon Flier. Zelfs de termen ‘pijnbank’ en ‘verbaal aanranden’ zijn gevallen. Best heavy. Wie heeft het eigenlijk niet meegekregen? De redactie van NOS zal wel gezien hebben dat het internet er vol van staat en dat het interview belachelijk vaak is terug gekeken. Dat zullen ze stiekem vast wel leuk vinden.
Smeets heeft een aardige carrière opgebouwd. Een imago dat best stabiel was gebleven. Tot nu. Waardoor was het voor veel mensen, vooral Manon, zo’n vervelend interview om naar te kijken? Naast de denigrerende toon, het tot pestens toe doorgaan en haar in blijven wrijven dat zij zelf niet op de spelen staat (maar haar man wel), is de grootste ergernis wel dat hij achteraf zei dat hij het interview prima gedaan heeft.
Flawsome?
Misschien zeg ik nu iets heel geks: vooral het laatste schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Heel Nederland voelt plaatsvervangende schaamte, maar meneer Smeets heeft niets verkeerd gedaan: totaal niet flawsome. Het publiek verwacht niet het perfecte interview, maar wel dat mensen hun fouten durven toe te geven.
Zo zit het ook met bedrijven. Klanten verwachten niet het perfecte bedrijf, ze willen een menselijk bedrijf. Dit is niet alleen plezierig voor de klant, maar ook voor jou, jouw bedrijf en de medewerkers. Niemand wil toch werken bij de pijnbank van Nederland? Iedere werknemer wil toch trots kunnen zeggen: daar werk ik! Je klanten moeten toch met plezier je product kopen? Een flawsome bedrijf is de Superhero onder de bedrijven: het voorbeeld voor iedereen. Je imago is toch je visitekaartje aan de buitenwereld. Je als merk of bedrijf menselijk opstellen gaat niet altijd even makkelijk, zou je denken. Toch wel. Soms zit het hem ook in de kleine dingetjes:
- Wees transparant naar je klanten en partners toe
- Durf de gevoelige snaar te raken
- Reageer niet alleen op positieve, maar ook negatieve feedback/reacties
- Stel je open voor goede doelen en wat er leeft in de maatschappij
- Durf je fouten toe te geven. Dit zijn momenten waar ook anderen van kunnen leren.
Eigenlijk zijn dit simpele handvaten. Als je terug kijkt naar het dagelijkse leven zie je dat deze punten heel normaal zijn in de maatschappij. Waarom dan niet in het bedrijfsleven? Waarom dan niet bij merken? Waarom niet bij Mart?