[intro]In de nacht van 11 september 2013 opende Netflix haar online deuren voor de Nederlandse markt. Netflix is een online platform voor series, shows, documentaires en films. De kracht van Netflix is het gepersonaliseerde aanbod wat zij de abonnees bieden. Deze feature bestaat al langer, wordt al vaker gebruikt en is dus niet nieuw. Maar het is wel essentieel om relevante content te tonen aan de bezoeker. Het is een ontzettend interessante feature voor webshops. Een die in mijn ogen essentieel is en moet zijn om je te kunnen onderscheiden van concurrenten.[/intro]
Wensen & behoeften
Tijdens de aanmeldprocedure stelt Netflix je enkele vragen. Al deze vragen zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat jij alleen de video’s te zien krijgt die relevant voor jou zijn. Wanneer ik tijdens het aanmelden aangeef dat ik wél van thrillers houd, maar niet van romantische komedies, krijg ik dus géén romantische komedies voorgeschoteld. Ik krijg dus te zien wat ik graag wil zien. Het gevolg hiervan is, is dat ik niet door nutteloze films heen hoef te scrollen om vervolgens de film te vinden die ik wel wil zien.
Bij Netflix ben je hier geheel vrijblijvend in. Ik kan het segmentatieproces doorlopen als ik dat wil, maar ik hoef het niet te doen. In een later stadium kun je ook nog aanpassingen maken in je wensen en behoeften. Ben ik dus ineens een softie geworden en wil ik wél naar romantische komedies kijken, dan hoef ik dit alleen maar aan te geven bij mijn voorkeuren. En pats, ineens krijg ik wel de beschikbare romantische komedies te zien op mijn scherm.

Extra druppels in mijn online emmer
Nu weer terug naar de webshops. Ik gebruik als voorbeeld online kledingshops. Op de webshops die een redelijk groot aanbod hebben in verschillende kledingstijlen, moet ik mij een weg banen tussen alle nutteloze truien, shirts en overhemden voordat ik terecht kom bij de kleding die wel mijn voorkeur hebben. Elke trui, shirt of broek die ik toch niet ga kopen zijn extra druppels in mijn emmer. Onze online emmer is meer een vingerhoedje. Hij loopt snel over. En wanneer deze overloopt zijn wij verdwenen van de webshop. Daar gaat weer een potentiële klant.
En dus kom ik weer even terug op Netflix. De feature waarbij ik, voordat ik daadwerkelijk mijn films kies, mijn wensen en behoeften kan aangeven is er een die webshops ook zullen moeten gaan overwegen. Consumenten willen geen overload aan nutteloze producten die helemaal niet interessant zijn voor ze. Consumenten willen op hun wenken bediend worden. Willen direct de juiste informatie kunnen verorberen (mooi woord, net zoiets als ‘beklijven’).
De halve pagina is gevuld met voor mij nutteloze producten. Niet mijn smaak, niet mijn interesse.
Leer de consument kennen
Ik wil dat een webshop mij leert kennen en weet wat mijn stijl is. Om vervolgens de juiste producten aan mij te kunnen tonen. Hier ben ik bereid voor om 5 minuten extra werk te leveren, wanneer mij dit in het vervolg een half uur scheelt. En nog een half uur, wanneer ik voor de tweede keer kom shoppen. Ook dit is een bijkomend voordeel. Wanneer webshop A weet wat voor kleding ik wil zien, ga ik sneller terug naar webshop A, dan dat ik naar webshop B ga. Webshop B kent mij niet, weet niet wat ik graag wil zien. En dat betekent dat ik weer moet gaan zoeken totdat ik mijn producten tegen kom.
Dit is trouwens niet alleen interessant voor de consument. Het is ook ontzettend relevant voor de webshop. Webshop A weet wie ik ben, kan mij dus relevantie producten tonen en kan mij in het vervolg veel gerichter informatie sturen via e-mail, mobiel of welk ander medium dan ook. De oriëntatietijd vermindert, wat betekent dat er sneller en vaker handel gedreven gaat worden. Daarnaast kun je als webshop efficiënter met je marketingbudget omgaan: gerichter gaan targetten saves moneeeeh. Ook niet verkeerd toch?