Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Persoonlijke Touch in een Webwinkel

Keytoe08 februari 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

In een winkel zijn er een paar dingen belangrijk. Enkele daarvan voor de klant zijn de eerste indruk, klantvriendelijkheid en de persoonlijke touch. Waarom zou dat niet voor een webshop gelden?

Individualisering is een trend van de afgelopen jaren die zich flink heeft doorgezet. De klant heeft het liefst producten op maat gemaakt en anders moet er genoeg verschillende keuze zijn per product. Iedereen identificeert zich het liefst met iets anders. Hoeveel verschillende soorten tandpasta bestaan er inmiddels?

Dit is individualisering op basis van producten, maar ook in de benadering wil de klant het gevoel hebben dat de winkel er voor hem is. Deze ervaring blijft mensen vaak ook goed bij. Denk aan de o zo aardige medewerker bij de bakker om de hoek. “Kan ik u ergens mee helpen?”. Dit is een stukje klantvriendelijkheid die altijd op prijs wordt gesteld en die is ingeburgerd in het ambachtelijke winkelwezen. Men wordt vriendelijk behandeld en persoonlijk geholpen. Zou dat online ook kunnen? Ja, maar hoe? Hieronder enkele tips.

  • Van product naar product; als een klant bij een bepaald product heeft gekeken, kunnen soortgelijke producten worden weergeven. Of nog beter: producten die binnen het profiel van de klant kloppen. Keytoe kan dat laatste al inmiddels en loopt daarmee voorop in de markt. Geef de bezoeker het gevoel écht over hun aankoop na te hebben gedacht.
  • Informatie; heeft u een database van uw klanten? Maak hier dan gebruik van! Denk hierbij aan verjaardagsacties voor de klant, of familieleden van de klant. Ga werken met familiekortingen. Dit deed de SRV-man in de buurt tenslotte ook zodra hij een ‘bonnetje ging bijhouden’.
  • Warm welkom; probeer uw gasten net zo warm te verwelkomen als u ook in een fysieke winkel zou doen. Als de klant inlogt op uw site voor een herhaalaankoop, laat dan ook zien dat u hem of haar herkent! Een simpel “Welkom terug Mw. de Vries” doet al zoveel.
  • Social media; Facebook wordt steeds vaker door winkels gebruikt. Zoals in onze blog over de Daily 5 te lezen valt kan men via Social Media kiezen naast wie hij in het vliegtuig wil zitten. Ook kan men in cadeauwinkels op basis van het account van een vriend een cadeau op maat krijgen. De mogelijkheden zijn groter dan u denkt!
  • Doelgroep; benader uw doelgroep in een taal die hen het meest aanspreekt. In combinatie met de lay-out vormt dit de eerste indruk. Probeer deze dus ook zo aantrekkelijk mogelijk voor hen te maken. Een Amsterdams accent in een Limburgse bakker is geen geluid. Een ouderlijk lettertype in een speelgoedshop is net zo gek.

Probeer uw klanten dus zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Het is een enorm positieve manier van onderscheiden. Zoals u weet is de klant koning. Zo wil hij behandeld worden. En zo hoort het ook.