Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Pinterest een half jaar later!

Keytoe17 augustus 2012Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Begin dit jaar was het er ineens: Pinterest. Heel het internet had het erover en prees het grote online prikbord de hemel in. Maar hoe staat Pinterest er nu, een half jaar later, voor? A stayer or a hype?

In no-time had Pinterest miljoenen leden. Het was een nieuw groot social media, maar dan op een ander niveau. Namelijk niet op basis van vrienden/bekenden of locatie, maar op basis van interesse. Het delen van plaatjes en foto’s en verzamelen op je prikbord. Door op interesse te zoeken en op basis van het affiliate systeem zou het ook nieuwe kansen bieden voor de marketing.

Wat is er in tussen tijd allemaal gebeurd?

Ook heeft Pinterest laten zien dat ze echt belangrijk vinden wat de gebruiker interessant vindt: ze hebben de categorieën aangepast naar gebruiksvriendelijkere en duidelijkere termen waardoor jouw plaatjes nu nog makkelijker deelbaar en vindbaar zijn. Een jammelijk iets is echter dat de site een stuk langzamer werkt. Zeg maar gerust eeuwig traag. Anderzijds hebben ze ook laten merken minder commercieel te willen zijn. De open boards (waar iedereen dus op kon posten) zijn voor onbekende redenen verwijderd. Je kan nu nog alleen per persoon toevoegen aan je board. Zonde, want het had mooi kunnen werken voor bedrijven.

Maar er zijn ook niet direct zichtbare veranderingen, zoals bijvoorbeeld bezoekerssamenstelling, gebruikersaantallen, gedeelde content en (vooral interessant) zakelijk gebruik van Pinterest. Hoe zit het daar mee?

Maar hoe zit dat nou hier met Pinterest?

Eigenlijk nog net zo wisselvallig als een halfjaar geleden. Iedereen kijkt de kat uit de boom, terwijl ze ondertussen wel zeggen  hoe geweldig ze het vinden. In Nederland nog niet zo’n groot feest dus, wat inhoudt dat het nog niet is overgeslagen van innovators & early adopters naar de grote massa. Betekent dat dat je er als bedrijf helemaal niet in Pinterest moet investeren? Neen. Zou ik het bedrijven aanraden? Ja, maar niet elk bedrijf. Niet elke vorm van social media is voor elk bedrijf geschikt. Factoren om rekening op mee te houden zijn:

–       Is mijn doelgroep daar?

–       Valt mijn product op?

–       Heb ik genoeg goede content voor Pinterest?

–       Verscheep ik mijn product naar het buitenland?

Toch ben ik van mening dat lang niet alle kansen van Pinterest benut worden, zowel in Nederland als in het buitenland. Waarom niet? Omdat veel mensen niet weten wat ze ermee aanmoeten, het nog niet bij de massa ligt, niet beschikken over de benodigde creativiteit, er totaal geen weet van hebben en ga zo maar door. Daarom nog even een shortlist met “wat kan ik als bedrijf met Pinterest?”:

–       Brandbuilding

–       Traffic genereren

–       Marketingacties naar een nieuw niveau brengen

–       Nieuw publiek bereiken

Algemene regel voor ‘nieuwe’ netwerken

Durf te investeren in iets wat je niet zeker weet. Wat kan er hier misgaan? Wat enkele verloren uurtjes. Meer niet. Wat je er voor terug kán krijgen is veel meer. Dat betekent niet dat je blind in elk nieuw netwerk moet investeren. Het meest gehoorde argument onder bedrijven is ‘ik doe het wel/niet, want dat doet mijn concurrentie ook (niet)”, wat het meest onlogische en ongeldige argument ooit is. Een vogel kan niet groeien als hij niet gevoerd wordt en zo geldt het ook voor sociale netwerken. Keep feeding!