Deze week mochten Bo en ik gaan pitchen bij Stroomopwaarts omdat we in de finale staan van de MVO prijs van Stroomopwaarts. Het lijkt nog gisteren dat ik op een verjaardag keer op keer uit mocht leggen dat we echt wel meer deden dan alleen een beetje tafeltennissen. Dat de collega’s echt wel enthousiast waren te krijgen over dingen die belangrijker zijn dan vrijdagmiddag borrels en tompoucen.
De grote boze buitenwereld
Gek hoe dat gegaan is. De grote boze buitenwereld leek eerder te ontdekken hoe mooi Keytoe eigenlijk is. Wat zeg ik nou? Ja zo is het voor mijn gevoel wel gegaan. Stonden mijn collega’s en ik nog met onze “laarzen in de klei” de toko te redden. Stonden Cedric en Lennard op congressen aan de buitenwereld te vertellen hoe ontzettend vet we zijn.
Tafeltennistafel
We zijn inmiddels twee jaar verder dan “de ontslagronde”. Het besef is er misschien nog steeds niet helemaal. En niet bij iedereen op hetzelfde niveau. Maar we weten inmiddels wel dat we meer zijn dan een marketingbureau met een gekke cultuur. Dat een tafeltennistafel niet staat voor een gekke gimmick. Maar voor het feit dat je bij Keytoe jezelf kan zijn en zelf je verantwoordelijkheid kan pakken.
Een beweging van positieve invloed
Stonden Cedric en Lennard op congressen aan de andere kant van het land te vertellen wat de reden was dat we doen wat we doen en hoe we dat doen. Hadden wij nog steeds discussies op een verjaardag of soms zelfs met een klant. Want als je het zelf niet helemaal snapt, kan je ook niet verwachten dat de ander het wel gaat begrijpen.
Gelukkig kwam er een boek, podcasts en vooral meer vertrouwen. Meer mensen over de vloer die zich aansloten bij onze gedachte. Meer bevestiging in dat wat we doen dat dat goed was. En ohja, ook een duidelijker omschreven doel. Nederland (de wereld komt later wel ) laten zien dat wij niet gek zijn zijn maar juist heel normaal. Dat het ook anders kan. Geen bedrijfje spelen. Maar een beweging zijn. Een beweging van positieve invloed. Op jou, op mij, op anderen, op de maatschappij.
Nu in drie zinnen
Nog steeds een wollig verhaal? Op een verjaardag nog steeds niet in 3 zinnen te omschrijven. Jullie doen toch in marketing? Logisch dat je dat zo “makkelijk” weet te vertellen. Feiten willen we horen.
En daar ga je. Keytoe is namelijk niet alleen van Ced, of van Pat, ook niet van Len. Het is van mij en van Bo, van alle collega’s, ook van de klanten, van de aandeelhouders (die ook klant en collega zijn) van de moeders en de vaders, de vrienden en de ambassadeurs. Hoe groter de familie. Hoe groter het bereik. Hoe groter die olievlek van positieve invloed die wij willen verspreiden.
Mooie initiatieven
En dan gebeurt het dus dat we initiatieven doen voor klanten of individuen waar ik niets van wist, of soms wel. Dat we met Concreeto ervoor zorgen dat werkloze jongeren weer aan een baan komen. Dat we Deelfruit helpen nog meer mooie kistjes vers fruit in te laten pakken door mooie mensen. Dat Saskia een boek heeft geschreven voor haar dochter, over haar overleden oma. Dat we de mooie verhalen van de mensen van Stroomopwaarts naar buiten brengen #kanduswel.
Wij helpen onze klanten meer geld te verdienen, dat is belangrijk, dat geeft ze bestaansrecht. Maar als ze dan hun doelen behalen. Welke doelen zitten daar dan nog achter. Wat is de reden achter de reden van het geld. Hoe laat je de wereld een beetje mooier achter. Dat we dit voor onze klanten kunnen doen komt omdat er bij Keytoe mooie mensen werken. Die vertrouwen hebben in zichzelf. En daardoor initiatief durven te nemen. Om de klant aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid. Of te helpen zoeken naar dat waar ook zijn/haar hart harder van gaat kloppen. Iets goeds doen.
Belangrijkere doelen dan winstgevendheid
Uiteindelijk is dat waar het om draait. Klanten stimuleren het beter te doen. Dat hebben we met elkaar doelbewust besloten en daar zijn we op gaan handelen. En door de kracht van de verschillende individuen binnen Keytoe zijn daar ontzettend veel initiatieven uit ontstaan. Die allemaal een verschil maken. Dat met daarbij de boodschap aan het bedrijfsleven dat het ook anders kan. Dat er belangrijkere doelen zijn dan winstgevendheid zorgt dat ik ontzettend trots ben te mogen werken bij Keytoe. Dat ik aandeelhouder ben geworden zonder dat er ooit dividend uitgekeerd wordt.
Zorgde ervoor dat ik dinsdag voor een jury Keytoe stond te pitchen terwijl ik dat ontzettend spannend vond. Ik houd van Keytoe. Ik ben Keytoe.