Regelmatig krijg ik open sollicitaties binnen. Mensen die ons gevonden hebben via Social Media of de website. Echt waar, blijf vooral doorgaan met het sturen, het maakt ons onwijs trots. Wel wil ik ingaan op de soort brieven die er worden gestuurd en jullie enkele tips aanbieden voor het maken van een goede en uitdagende sollicitatiebrief.
Ellenlange brieven met competenties, kwaliteiten, hobby’s en interesses. Leuk, maar niet altijd nodig. Brieven die aan de koningin lijken geschreven. Werkt niet bij jonge, groeiende ondernemingen in de online branche. Bedenk vooraf goed wat je wilt vertellen en waarom je dat wilt vertellen. Vergeet daarnaast niet het bedrijf te prikkelen en te overtuigen van het feit dat jij de persoon bent die ze moeten uitnodigen.
Hoe doe je dat? Begin als eerste met research naar het bedrijf. Wie zijn ze, wat doen ze en hoe profileren zij zichzelf. Zoek naar de website, Facebook, Twitter en mensen die het bedrijf kennen. Hierdoor leer je de cultuur van het bedrijf kennen.
Denk ook na hoe jij denkt een bedrijf te kunnen prikkelen. Kort, krachtig en origineel zijn de sleutelwoorden. Bedenk dat marketingbedrijven heel creatief van geest zijn en vaak op zoek zijn naar mensen die passen binnen de cultuur van het bedrijf. Speel in op het gevoel! Mensen ‘kopen’ liever een gevoel dan een product of dienst. Verkoop jezelf alsof je een product bent door in te spelen op het gevoel. Maar, overdrijf niet te veel.
Bedenk ook hoe jij geprikkeld zou willen worden als je een sollicitatie binnen krijgt. Weinig mensen worden warm van lange saaie stukken tekst. Veel mensen worden warm van korte duidelijke teksten waarin je uitgedaagd wordt er over na te denken of meer onderzoek naar te doen. Denk bijvoorbeeld eens na over video-sollicitaties. Het woord zegt het al. Solliciteren met behulp van een ingezonden video. Dat is weer eens wat anders dan een brief. Ze zien gelijk je gezicht en jouw communicatievaardigheden.
De laatste en misschien wel meest belangrijke tip, wees eerlijk! Het heeft geen zin om grootspraak te hebben. Daar wordt tijdens gesprekken snel doorheen geprikt. Het kan daarnaast alleen maar tegen je werken door niet te leveren wat je beloofd hebt.
De tips nog een keer op een rijtje:
- Onderzoek doen naar het bedrijf en de branche;
- houd het kort, krachtig en origineel;
- speel in op het gevoel;
- prikkel zoals je zelf geprikkeld zou willen worden;
- wees eerlijk.
Met behulp van deze tips wordt solliciteren een stuk minder saai en is de kans op een uitnodiging groter. Succes!