In oktober 2019 werden we trotste eigenaar van 1 van de mooiste historische panden van Maassluis: de Dr. Kuyperkade 28. Wat een prachtige gevel, wat een historie. Voorheen bewoond door De Schakel en Drukkerij De Groot, het lokale media-kanaal voor Maassluis waar iedereen mee is groot gebracht. De symboliek is fantastisch. Van “oude” media in de vorm van drukwerk en huis-aan-huis blad, naar nieuwe media met een ongekend aantal kanalen waarover wij onze positieve boodschappen vanuit Keytoe de wereld in sturen. Mooier kan bijna niet.
Alleen er is 1 probleem. Toen we het pand kochten kwamen we er al snel achter dat het niet op het electriciteitsnet was aangesloten. Hoe kun je daar dan pas achter komen zou je zeggen, als je dat pand al meer dan 5 jaar huurt? Goede vraag, waar ik je het antwoord op schuldig moet blijven. Ok, ik ben dom misschien. We kwamen er in ieder geval achter dat de aansluiting via nummer 27 loopt. Geen probleem zou je denken, want de computers en laptops worden gewoon via het stopcontact van stroom voorzien. Daarbij maakt het niet uit waar die elektriciteit geleverd wordt, right?
Historisch pand
Nou, niet helemaal. Zo’n oud historisch pand blinkt niet uit op het gebied van duurzaamheid. Dunne muren, dunne ramen, kortom een hoge gasrekening. En al die computers en laptops moeten gevoed worden, liefst met stroom-die-zo-groen-mogelijk is. Dus zou je denken, gooi het dak vol met zonnepanelen, ruimte genoeg. Dat zal ook nog wel wat schelen in de elektriciteitskosten in de zomer. Klopt, precies wat wij dachten.
Maar dan heb je dus een elektriciteitsaansluiting nodig. Enter Stedin. Die zou voor ons zo’n aansluiting gaan regelen. Het mooie is: er was al een aansluiting op het elektriciteitsnet, dus dit zou zo geregeld moeten zijn.
Online aanvraag, 1400 euro lichter en op 7 maart 2020 zou de aansluiting gerealiseerd worden. We zijn intussen 2 maanden verder en er is nog niets gebeurd. Help, Stedin, help! We willen zo graag naar groene stroom! Waarom lukt dat toch niet?
Case-manager zonder telefoon
Er is een case-manager aangesteld, maar we krijgen hem niet te pakken. Misschien kent hij onze case niet. Wellicht is hij heel druk. We weten het niet. Want we krijgen hem niet te pakken. Maar we willen zo graag groene stroom! Oh chips, dat had ik al gezegd. Ik val in herhaling.
Dan maar zo. Dan maar via een ander kanaal dan een telefoonnummer, dat niet bereikbaar is. Dan maar via een publiek kanaal als onze website. En dat bericht verspreiden via Linkedin, Facebook, Twitter, Tiktok, etc. etc. Wellicht is er iemand die bij Stedin werkt en ons kan helpen. Of leest onze case-manager het op deze manier wel?
Ik ben in ieder geval de wanhoop nabij. Voor je het weet is de zomer voorbij en hebben we nog geen zonnepaneel op ons dak. Dus nogmaals, Stedin help! Help ons te verduurzamen, schijn licht in de duisternis wat we moeten doen om op het net aangesloten te worden.
Mijn dank is groot.
UPDATE 15-05-2020: vanwege een overweldig aantal reacties en hulp is het één en ander in gang geschoten. Aanstaande maandag 11 uur komt er iemand langs om verder te kijken hoe we het in gang kunnen zetten. Bedankt iedereen voor het meedenken!