We zijn nog maar een kleine vier weken verwijderd van de Tweede Kamer verkiezingen. En ik begon me af te vragen waar de online campagnes eigenlijk te vinden zijn. Persoonlijk ben ik online nog niets tegen gekomen en dat lijkt mij onmogelijk. Juist in het internettijdperk waar wij ons nu in bevinden. Ik nam de proef op de som.
Gelukkig heeft iedere politieke partij een website. Design technisch zijn het vooral websites waar onze designer David, zijn haren van overeind zouden gaan staan. Maar dat is smaak en daarover valt niet te twisten. En gelukkig mag onze Amerikaanse designer toch niet stemmen. Wel valt me op dat het verkiezingsprogramma, waar het allemaal om draait, vaak maar saai weg wordt gestopt in een PDF-bestand met vreselijke lappen tekst die toch niemand leest. Chapeau daarom voor D66, zij hebben hun verkiezingsprogramma verwerkt in een heuse one-pager. Kort, duidelijk, overzichtelijk en het ziet er ook nog eens appetijtelijk uit.
Dan nu maar eens kijken hoe de social media kanalen erbij staan van politiek Den Haag. Het is goed om te zien dat de meeste partijen een fulltime ‘social media expert/communicatie medewerker’ op deze kanalen hebben gezet. Wat mij meteen al opviel is dat er totaal geen strategische gedachte zit achter de posts op social media. Iets wat Alexander Klopping vanavond ook al aankaartte in ‘Hangout van Politiek plus’. Alexander zei terecht: ‘’Ze gebruiken het als simpel platform om micro persberichten uit te zetten met het doel dat het in de oude media terecht komt.’’ Niet zo’n slimme keuze, als je weet dat je met de nieuwe media juist kiezers kunt verzamelen door bijvoorbeeld actief in te zetten op het vragen naar e-mail adressen. Zoals Mei Li Vos (Tweede Kamerlid PVDA) bijvoorbeeld wél heel verstandig doet op haar website.
Kortom: Den Haag mist een strategie als het gaat om online campagne voeren. Iets wat ze in Amerika op dit moment wel heel goed doen en met resultaat op het gebied van stemmen en donaties. Daarnaast is het de kunst om de verkiezingsprogramma’s kort, duidelijk en overzichtelijk te houden zodat het voor iedereen toegankelijk is. Juist omdat dat mensen beweegt om uiteindelijk voor een partij te kiezen.