Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Voor alle nieuwe Keytoe’ers

Lennard18 mei 2020Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Hé jij daar. Ja, jij! 

Gefeliciteerd met je komst bij Keytoe!

Of je nou stagiair bent, fulltimer, parttimer, randomtimer, freelance, zzp, of gewoon jij. Of dat je bij Toscani zit, Kollega, KeytoeY of een swingende Schwunger bent of bij een van de andere BV’s hoort die nog niet bestaan op het moment dat ik dit schrijf. We zijn blij dat je er bent.

Maar ho ho, ga niet naast je schoenen lopen. Je bent er nu bij, maar nu gaat het echt beginnen. In dit blog vertel ik je waar je op kunt letten en hoe je een verschil kunt maken voor je collega’s, je team, de organisatie, maar vooral ook voor jezelf.

Dit blogje is geen handleiding of manifest en zeker geen wetboek van Keytoe. Het is simpelweg een reminder. Een herinnering om dankbaar te zijn voor wat je hebt, soms wat nederig te zijn en je aan te moedigen je waarde te tonen.

Geschiedenis is belangrijk

Keytoe is een gek cluppie. Je krijgt veel vrijheid. Je krijgt veel inzicht in hoe dingen zijn. Je kunt over van alles meebesluiten of zelf bedenken hoe het zou kunnen of moeten. Het is vrijwel je eigen tent. Hoe vet?!

Maar neem het niet voor vanzelfsprekend aan. Keytoe heeft er hard voor moeten vechten om te zijn wat het nu is. Collega’s zijn gekomen en gegaan. Veel collega’s gingen weg precies vanwege die veranderingen naar vrijheid. We doorstonden druk van buitenaf. Van klanten, van leveranciers, van vreemden die een mening over ons hadden en soms ook van vrienden en familie. We experimenteerden met business modellen, producten en diensten, nieuwe manieren van werken. Soms ging dat goed. Vaker ging dat mis. Tot financiële dalen aan toe, waarbij mensen weg moesten. Dat was niet altijd leuk. Maar we bleven doen waar we in geloofden. 

Soms vergeten we dit weleens als collega’s. Zelfs de collega’s die dit allemaal hebben meegemaakt. Geschiedenis is daarom belangrijk. Niet alleen leer je van je fouten, het laat je ook dankbaar zijn voor hetgeen je nu hebt. Lees de Toen en nu pagina. Lees het boek 99 Problems But The Boss Ain’t One om erachter te komen wat de geschiedenis ongeveer is geweest. En besef je dat de cultuur mede is gevormd door die geschiedenis en jij er nu ook onderdeel van gaat uitmaken. Jij gaat de geschiedenis vormen. Bedenk je nu op wat voor manier jij invloed wil hebben op die geschiedenis van Keytoe.
 
En wees dankbaar voor de dingen die er nu zijn. Veel van de dingen bij Keytoe zijn in de buitenwereld nog niet normaal. Verspil ze niet.

Nooit te goed voor de kleine dingen

Keytoe ontstond in het huis van Cedric. Alles, maar ook echt alles, moest door de Ced en Pat in het begin zelf worden gedaan. Van koffie zetten, tot vuilnis ruimen. Toen ik net begon hadden we niet eens een vaatwasser en stonden we elke keer de kopjes en glazen van de klanten af te wassen en te drogen. 

Maar ook de ‘kutklusjes’ als productdata in een webomgeving kloppen. Ik herinner me nog een van mijn eerste projecten, waar ik om de klant een beter gevoel over ons te laten krijgen (want ze waren op dat moment niet super enthousiast) op een zaterdag en zondag van ’s ochtends tot midden in de nacht een oneindig lange excel lijst met producten in de juiste categorieën in een Magento webshop lopen kloppen. Dat was eigenlijk de taak van de klant zelf. Maar ze hikten er tegenaan, dus deed ik het voor ze en voor Keytoe. Het was hels. Maar we konden daarna weinig meer fout doen bij die klant.

Ook nu nog zul je zien dat Cedric en Patrick en Randolph (die nóg langer ondernemer is) het vuilnis meenemen, de vaatwasser in- of uitruimen. Of soms andere tergende klusjes doen, omdat het moet gebeuren. Vaak zie je het niet eens, want ze hoeven geen schijnwerpers op hun gezichten wanneer ze het doen. Ze doen het gewoon.

Kevin en Patrick (allebei de Kevins en Patricks) die jarenlang en nog steeds weekenden of nachten doorgingen om deadlines te halen of om platforms in de lucht te houden. Ondankbaar en onzichtbaar voor de meerderheid, zonder enige glans of glamour. Maar dat soort acties zorgden ervoor dat Keytoe nog bestaat.

Voel je daarom nooit te goed voor kleine dingen of kutklusjes. We doen het samen. En als jij het voortouw neemt in die kloterige kleine dingen doen, zonder te zeuren, dan ben je geschikt voor de grotere.

Sta klaar om te leren

Bij Keytoe werken geen koekenbakkers. De meeste collega’s zijn erg goed in wat ze doen. Dat zijn ze geworden en dat blijven ze omdat ze continu proberen te leren. Boeken, artikelen, blogs lezen, video’s kijken, podcasts luisteren, oefenen, oefenen, oefenen, proberen en doen, en vooral ook van je collega’s leren. 

Alle collega’s zijn ooit ook in de beginjaren geweest zoals jij. En stuk voor stuk hebben ze allemaal zichzelf overwonnen of zijn ze zichzelf tegengekomen. Er is bijna niemand bij Keytoe die niet heeft gehuild. Of het nou was om een ernstig zieke collega, een halve burn-out, een ontslagronde, verlies van naasten: in al die situaties hebben collega’s zichzelf leren kennen en zich door anderen laten kennen. Want denk niet dat je er in je eentje komt. Keytoe bestaat dankzij de verbinding tussen collega’s. Als jij die niet wilt aangaan, dan zit je niet op je plek.

Hou je ogen open. Kijk hoe de ander het doet. En stel een hele hoop vragen. Zowel voor als na meetings, presentaties of dingen die je maakt en doet. Wacht niet af. Collega’s gaan niet uit het niets iets aan je vertellen om je wat te leren. Je zult er zelf om moeten vragen. Denk ook niet dat je alles al moet weten (of dat je alles al weet: doodzonde), vraag, vraag, vraag. Vraag om feedback. Laat het zien aan collega’s en vraag. Vraag zelfs aan collega’s feedback op de manier waarop je iets vraagt.

Jij bepaalt je waarde

Het gekke in een bedrijf waar je veel invloed kunt uitoefenen, is dat collega’s nog weleens vergeten dat ze dat kunnen. En als ze het weten, dan doen ze het soms nog op een manier die niet werkt.

Top als je ideeën hebt om Keytoe beter te maken. Maar als je je strepen nog moet verdienen, is een vertellende houding niet verstandig. Mensen zullen niet gemakkelijk naar je luisteren.

Strepen verdienen? We doen hier toch niet aan hiërarchie?

Wrong. Er is zeker hiërarchie. Alleen fluctueert die en staat niet vast in een organogram of met titels en functies. En ja, je moet hier je strepen verdienen voordat mensen gemakkelijker naar je luisteren. Hoe verdien je die? 

– Stel de juiste vragen. Kritisch, maar vanuit nieuwsgierigheid en bescheidenheid. 
– Kom met scherp beargumenteerde, begrijpelijke en haalbare oplossingen, waarin je nagedacht hebt over meerdere invalshoeken (van zowel andere collega’s als de geschiedenis).
– Wees een voorbeeld in werkethiek. Laat zien dat de oplossingen niet alleen geeft, maar ook uitvoert. Met je poten in de modder. Wees de eerste die komt, wees de snelste, wees de kwalitatief beste, wees de laatste die weggaat, wees degene die zich ontfermt over andere collega’s, wees aanwezig, zowel fysiek als mentaal. 
– Offer jezelf op. Wanneer jij er voor anderen en voor Keytoe bent, heb je meer recht om te vragen. Echter zie het nooit als quid pro quo: voor wat hoort wat. Doe dingen zelfloos voor anderen. Het kan soms ook zijn dat je uitspreekt wat anderen niet durven uit te spreken. Je riskeert op te offeren dat mensen je aardig vinden. Maar als je daarmee Keytoe vooruit helpt, krijg je respect terug.

Shit komt niet vanzelf, je zal actief moeten zoeken en vol blijven houden. Niets komt van struisvogelen en zeggen “ik weet niet wat ik kan doen”. Bij die teksten weet je eigenlijk al: ik ga richting het einde, tenzij je je instelling verandert.

Jij bepaalt uiteindelijk wat de waarde is die je levert en bij Keytoe brengt en achterlaat. Je kunt vrij weinig doen en je tijd bij ons uitzingen. Of je kunt ook de loop van de Keytoe geschiedenis helpen veranderen en positieve impact hebben op alle collega’s om je heen. Het leuker, beter, mooier maken voor je collega’s en je team en Keytoe, straalt uiteindelijk ook uit op jou. Jij gaat er het meest van genieten.

Een belangrijke les die ik heb geleerd

We zijn niet voor niks voor een groot deel een marketingbedrijf, dus een van de eerste lessen die ik hier bij Keytoe leerde is dat alles marketing is.

Van de lichten aan in het kantoor, zodat mensen die langslopen zien dat het er binnen uitziet als een plek waar je wilt zijn, tot de champagnekoffie en de manier waarop we de telefoon opnemen of de deur open doen voor een pakketjesbezorger. Alles is marketing.

Ook jij. Zowel extern als intern. Zodra je bij ons bent, ben jij ook de marketing voor ons. Naar de buitenwereld toe en naar je collega’s. Wees natuurlijk jezelf. Maar wees ook bewust dat alle acties die je maakt en hoe je doet invloed heeft op de mensen om je heen en de mensen daarbuiten. 

Je bent ons uithangbord. Maak het eentje die mensen onthouden.