Keytoe_logo_wit_kleinCreated with Sketch.
MENU

Was de Hema-taart-actie gratis reclame?

Patrick07 november 2011Gemiddelde leestijd: 1 minuut

De Hema was afgelopen week “the talk of the day” op verschillende sociale media. Maar ging het hier wel om een fout? Of was er sprake van een hele slimme marketing actie?

Nul euro voor een taart vragen, dat is natuurlijk wel heel erg stom. Door een fout in het hema ecommerce-systeem werd de Bosvruchten Clafoutis tijdelijk gratis aangeboden. De taart stond voor nul euro op de website, maar kostte in werkelijkheid 4 euro. Via Twitter en Facebook verspreiden de geruchten over de gratis taart zich snel.

Een stomme fout die ongelofelijk veel geld kost? Of een slimme marketing actie die binnen korte tijd veel gratis publiciteit oplevert en zorgt voor een boost van het verkeer vanuit social media? Ik gok op het laatste. Deze actie lijkt té toevallig te zijn, zeker nu er net een actie “Op Hol” bij de Hema gestart is. Daarnaast liet Hema via Twitter weten alle gratis taarten te zullen leveren. En dat is natuurlijk precies dé manier waarop je op zo’n situatie moet reageren.

Ik zeg chapeau voor de hema en een mooie verlenging van hun eerdere social media succes op Lowlands. Kennen jullie nog meer voorbeelden van bedrijven die de laatste tijd succesvol op de social media zijn verschenen?