[intro]De afgelopen tijd vragen klanten ons steeds vaker: maak een proof of concept. Vandaag ga ik kort uitleggen waarom dit handig is voor jouw organisatie of bedrijf, wat mogelijke verdiepingsonderwerpen zijn en in welke fase dit ontzettend goed kan zijn.[/intro]
De klant signaleert nieuwe kansen voor een online platform dat een goede toevoeging zou zijn op de reguliere werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een nieuw verdienmodel. Voordat er in een kans wordt geïnvesteerd wordt er tegenwoordig sterker afgewogen of de investering ook gaat renderen. Een logische en goede zaak. Wij duiken in de case met, afhankelijk van het concept, de E-commerce-baas, E-marketeer, ICT Architect en de Creative Director. Een POC (de afkorting typt sneller) is er vooral voor om voorafgaand aan een project een duidelijk en overzichtelijk plan neer te leggen, modulair opgebouwd met de verschillende kosten, aanbevelingen op basis van realistisch advies, alle (on)mogelijkheden op het gebied van ICT-integraties en verschillende schermen waarin het concept visueel wordt gemaakt.
Functionaliteiten
Er wordt gekeken naar wie de gebruikers zullen zijn om vanuit verschillende persona’s te onderzoeken welke functionaliteiten binnen het platform van belang zijn. De kernvraag: Wat moet dit platform allemaal kunnen en bevatten? Deze functionaliteiten delen wij vervolgens op in Must-Haves en Nice-to-Haves. De functionaliteiten die minimaal moeten worden geïmplementeerd voor een rendabele investering en goede customer experience zijn de Must-Haves. De functionaliteiten die ontzettend gaaf, handig of next-level zijn, maar niet altijd direct nodig zijn om meer te renderen, noemen we de Nice-to-Haves. Vaak zijn die slecht aantrekkelijk voor een betere merkverdieping en praktisch altijd zijn ze in een later stadium te implementeren.
Concept bouwen
Waarom we uitblinken in het creëren van het POC: onze vernuftigheid en creativiteit, gecombineerd met realistisch advies. Welke euro rendeert wel en welke niet? En hoe rendeert de geïnvesteerde euro? De uitkomst van een POC wordt door klanten altijd gewaardeerd omdat het plan alles bevat wat de klant wil zien, omdat het slim is en omdat er niet altijd wordt gezegd wat de klant wil horen. De onderdelen van een POC? Dat varieert per case, maar altijd bevat het beeldende schermen, een investeringsplan, een stappenplan voor uitvoering, duiding van de customer journeys en de benodigde functionaliteiten die daarbij horen. Voor de handigheid voegen we er vaak aan toe hoe een dergelijk proces in een uitvoeringsproces met Keytoe zou werken.
Voordeel
De klant weet nu alles om een goede keuze te maken. Een keuze waarbij ze minder snel een doodlopend of verkeerd spoor kiezen, maar eerder een plan gaan uitvoeren dat het beoogde doel bereikt. Een POC helpt er daarnaast bij dat alle beslissers bij de klant makkelijker op een lijn liggen in de keuze van de uitvoeringsstrategie. Binnen de organisatie zullen alle betrokkenen precies weten wat er allemaal mogelijk is en ligt het aanbevolen plan de campagne klaar waarin de doorlooptijd in fases is opgedeeld. Enige nadeel van het POC voor Keytoe: het gaat praktisch altijd om strategische keuzes voor klanten, wat ons beperkt in het delen van onze bevindingen, resultaten en klantadviezen naar de buitenwereld. Terwijl we er juist zo trots op zijn.
Type klanten
Het proof of concept wordt vaak benut door grotere MKB’ers en corporates en veelal gaat het om investeringen die 30K overstijgen en erg relevant zijn voor de toekomst. Ondertussen in het eeuwig zonnige Maassluis… zijn wij twee ontzettend uitdagende proof of concepts aan het bouwen voor Advion en FBTO, en hebben we vorige week twee POC’s opgeleverd voor heel andere klanten. Over alle vier de POC’s kunnen we helaas inhoudelijk (nog) niets zeggen. Klinkt heel stoer en dat is het ook.